MOCAL • KOMPONENTY PRO CHLAZENÍ OLEJE

ico-mocalProdukty pro chlazení oleje značky MOCAL vyrábí britská společnost Think Automotive, založená již v roce 1967. Výrobní a skladovací závod firmy se nachází v Isleworthu nedaleko Londýna. Firma si vybudovala rozsáhlé know-how v oblasti zvyšování průtoku kapalin a eliminaci poklesu tlaků a je schopna navrhnout libovolné aplikace vedení paliva a oleje.

Hlavním produktem v nabídce však jsou olejové chladiče. Díky obchodním úspěchům se firma kromě vlastních produktů MOCAL stala i distributorem pro olejové chladiče SETRAB a LAMINOVA a řadu příslušenství. Olejové chladiče se používají jak k chlazení motorového oleje, tak k chlazení převodového oleje. U motorového oleje je důvodem k instalaci chladiče zamezení zadření motoru vlivem přehřátí oleje, následného přetržení mazacího filmu a kontaktu kovových částí. Příčinou nadměrného zvýšení teploty oleje může být například zvyšování otáček motoru, omezování proudění vzduchu kolem olejové vany ochrannými lyžinami nebo aerodynamickými spoilery, turbodmychadlo zapojené do olejového okruhu, nebo zvyšování spalovacích teplot. U převodového oleje je důvodem k instalaci chladiče záměr zamezit vysokým teplotám kvůli nadměrné tepelné roztažnosti ozubených kol, nadměrnému tření a následnému rychlému opotřebení soukolí. Týká se to jak převodovek, tak diferenciálů nebo hřebenů řízení a posilovačů. Přestože neexistuje univerzální správná teplota oleje, obecně se doporučuje vyhnout teplotám oleje nad 110°C.

  • ico_eshopCooming soon…
  • ico_pdfKomponenty pro chlazení oleje: ceny na dotaz …

img_mocal-sady

Sady chlazení oleje od firmy MOCAL obsahují potřebné připojovací příslušenství, hadice a držáky, potřebné k připojení a montáži lisovaného chladiče oleje pro konkrétní typ automobilu. K sadě musíte samostatně dokoupit už jen chladič MOCAL vybrané velikosti a máte vše potřebné. Sady jsou k dispozici buď s gumovými hadicemi, nebo za příplatek s hadicemi opletenými ocelí (doporučujeme).

img_mocal-chladice

Lisované chladiče chlazené vzduchem – nejběžnější typ skládající se z lisovaných hliníkových olejových žeber a koncových nádržek. Olejová žebra obsahují turbulátory zamezující zbytečnému poklesu tlaku a díky oboustrannému pájení podporující pevnost žeber při natlakování. Jednoduchý a tradiční design, který umožňuje průmyslovou výrobu a přijatelnou cenu. Na rozdíl od asijských kopií jsou originální produkty MOCAL a SETRAB výrazně lehčí a zároveň díky odpovídajícím výrobním technologiím výrazně odolnější prasknutí.

Tube&Fin chladiče chlazené vzduchem – chladiče vyráběné ze slisovaných ohýbaných trubek a manuálně vyráběných koncových nádržek. Tato výrobní technologie umožňuje v podstatě libovolné zakázkové rozměry, avšak výsledný chladič je těžší a výrazně dražší, než lisovaný chladič.

Chladiče chlazené vodou (vodní výměníky) – tyto chladiče se širšího použití v motorsportu dočkaly teprve v posledních letech díky efektivitě produktů LAMINOVA skládajících se ze dvou hliníkových extruzí. Jedna tvoří vnější plášť, druhá jádro, které díky speciálnímu výrobnímu procesu tvoří lamely silné 0.2mm, vysoké 3mm a vzdálené 0.3mm. Díky speciálním kanálkům je průtok oleje laminární a nikoli turbulentní, jako u ostatních chladičů, a pokles tlaku je minimální. Vodní výměníky LAMINOVA jsou sice těžší a dražší než lisované chladiče chlazené vodou, jsou však výrazně odolnější proti mechanickému poškození a nevyžadují montáž v místě přímo proudícího vzduchu. Vodní výměníky také rychleji dosahují pracovní teplotu oleje, vodní chladící systém však musí mít dostatečnou teplotní rezervu, aby se s teplem z chlazeného oleje vyrovnal. V případě použití chladiče LAMINOVA chlazeného vodou (výměník) by měla výměníkem procházet veškerá voda.

img_mocal-prislusenstvi

U běžných motorů s mokrou mazací skříní doporučujeme připojení olejového chladiče v místě olejového filtru a to buď pomocí sandwich-plate vkládanou mezi blok motoru a olejový filtr (sandwich-plate posune olejový filtr přibližně o 35mm) nebo pomocí remote take-off plate, která výstup pro olejový filtr změní na vývod dvou trubek pro vedení olejového chladiče a filtr se poté usadí na vhodnější místo přímo na vedení olejového chladiče. U závodních motorů se suchou mazací skříní se doporučuje montáž na natlakovanou hadici za olejový filtr. Vždy doporučujeme použití tzv. oilstatu, neboli termostatu, který otevírá větev s chladičem pouze v případě dosažení provozní teploty oleje. Oilstat může být obsažen buď přímo v sandwich-plate nebo  take-off plate, případně samostatně na vedení.

DOPORUČENÍ

Nejvhodnější místo k instalaci chladiče chlazeného vzduchem je v místě největšího průtoku vzduchu, obvykle vpředu před chladičem vody. Zvýšení teploty vzduchu následně procházejícího vodním chladičem je zanedbatelné a není třeba se ho obávat. Chladič oleje musí být však umístěn bezprostředně na vodním chladiči, jinak teplý vzduch z olejového chladiče chytne turbulenci a neprojde vodním chladičem. Není-li možné olejový chladič osadit těsně před vodní chladič například kvůli ventilátoru, je možné ho osadit i těsně za vodní chladič. V případech, kdy je třeba použít v jednom okruhu dva olejové chladiče, důrazně doporučujeme použití sériového zapojení, byť to s sebou nese větší snížení tlaku. Paralelní zapojení je velmi citlivé na vyrovnanou hodnotu snížení tlaku v obou větvích a může snadno vést k průtoku jen jedním chladičem. Vždy je třeba s ohledem na tepelnou roztažnost chladiče zachovat v montážních bodech určitou vůli. Obecně se dá říci, že čím je chladič restriktivnější a hlubší (tedy parametry zvyšující účinnost chlazení), tím více dochází k poklesu tlaku. Čím je chladič větší, čím má více řad a čím kratší jsou, tím je menší pokles tlaku.

Facebook